Všetky práva vyhradené
©2024, TV Zobor

3. júna 2019, Pridal: tvnitricka_script BUS pruh – nočná mora taxikárov a obyvateľov Nitry?

Nápady so zriadením BUS pruhov sú všade vítané. V našom meste tomu bude ale inak. Jeden z nápadov totiž Nitranom leží poriadne v žalúdku. Dôvodom má byť jeho dĺžka, za obeť by mu mali padnúť aj vzácne parkovacie miesta.

Mesto Nitra má v pláne zriadiť BUS pruh v okolí Mostnej ulice. O tomto návrhu sa diskutovalo už aj na zasadnutí mestského zastupiteľstva. ,,BUS pruh na Mostnej ulici je iniciatíva Ivana Jančeka z občianskeho združenia Rozbicyklujme Nitru. Ten požiadavku komunikoval s pracovníkmi radnice. V prvom rade ju treba odkonzultovať s Krajským dopravným inšpektorátom. Ďalší postup mesta bude závisieť od stanoviska KDI,“ vyjadril sa hovorca mesta Nitra Tomáš Holúbek.

Je na mieste zamýšľať sa nad otázkou, odkiaľ nápad BUS pruhov prišiel. Všeobecne platí, že ak chce mestská hromadná doprava (MHD) lákať čoraz viac cestujúcich tak, aby do nej prestúpili aj ľudia z osobných áut, musí mať viac výhod ako individuálna doprava. Znamená to, že vozidlá MHD nebudú stáť v zápchach a cestujúcich dovezú pomerne rýchlo a hladko do cieľa. Aký zmysel má však zriadenie BUS pruhu na úseku niekoľkých desiatok metrov ako tomu má byť na Mostnej ulici v Nitre? Situáciu komplikuje aj výjazd vozidiel z areálu Ferenitky.

S otázkou samotného zriadenia a predstavy, ako by mal takýto pruh reálne fungovať, sme sa obrátili aj na Ivana Jančeka, ktorý odmietol dať stanovisko a viac informácii je ochotný poskytnúť až po vydaní stanoviska inštitútu. Poslanec za mestskú časť Staré mesto Ján Greššo, je tiež názoru počkať, ako sa bude celá situácia vyvíjať. ,,Nečítal som zatiaľ žiadne reálne posúdenia. Neviem vám k tomu nič bližšie povedať, počul som len, že o tom uvažuje aj komisia pre mestskú mobilitu. Odborné posúdenia sú v tomto smere veľmi dôležité. Pokiaľ oni zvážia, že je to zbytočné a nereálne, tak sa tento projekt určite nemôže začať realizovať.“

Ako však ľudia zo Starého mesta, tak aj majitelia prevádzok na Mostnej ulici, nie sú týmto nápadom vôbec nadšení. Sú presvedčení, že realizácia tohto nezmyselného projektu môže pripraviť obchody sídliace na Mostnej ulici o vzácnych zákazníkov. Obyvatelia uvažujú dokonca aj o spísaní petície. ,,BUS pruh na tak krátkom úseku od križovatky ulíc Kmeťkova a Mostná po prvý kruhový objazd smerom na Zobor nemá určite žiadny význam. Väčší zmysel by mal, keby bol súčasťou BUS pruhov po celom meste. Jeho realizácia môže ohroziť predovšetkým prevádzkovateľov podnikov, ktorí môžu prísť o zákazníkov. Keďže na tejto ulici aj bývam, spolu so susedmi sme uvažovali nad nejakou petíciou.“ hovorí znechutená obyvateľka mestskej časti Staré mesto.


K jej názoru sa prikláňa aj nahnevaný taxikár nemenovanej taxislužby. Zriadením BUS pruhu by sa totiž zrušili aj vzácne parkovacie miesta, ktorých je na Mostnej ulici už teraz málo. ,,Som absolútne nespokojný s takýmto návrhom. Ak chce mesto spraviť z tejto ulice ďalšiu
Pešiu zónu, tak prosím. Ak sa to celé začne realizovať, tak to bude mať zlý dopad aj na reštaurácie, ktoré sa tu nachádzajú, ale konkrétne aj na nás taxikárov. Parkovné miesta máme zaplatené aj na miestach pred niektorými podnikmi, stoja nás 1.460 € mesačne. Ďalšie máme v areáli za Ferenitkou, lenže to je súkromný pozemok a tam treba priplácať ďalšiu horibilnú sumu 500€.“

Poslanec za Staré mesto Erik Kráľ, je ochotný diskutovať s dotknutými osobami. ,,Ja som za realizáciu tohto projektu. Nebol som však stotožnený s tým, ako bol tento návrh prezentovaný, pretože tam malo dôjsť aj k výrubu stromov. Ale ak sa to dobre pripraví, tak som za to, aby sa táto myšlienka zrealizovala. Chcem, aby sa zvolalo stretnutie s dotknutými osobami, ktoré tam majú svoje podniky. Stretli by sme sa možno aj s taxikármi,“ informuje Kráľ a zároveň priznáva, že väčšou prioritou by mal byť BUS pruh na Hollého ulici.
Ako to s realizáciou tohto projektu dopadne, o tom rozhodne stanovisko Krajského dopravného inštitútu. V tomto prípade sa však treba zamyslieť aj nad tým, či sa novým neopodstatneným BUS pruhom nejedná iba o povinné splnenie jedného z bodov volebného programu. Tejto téme sa budeme aj naďalej intenzívne venovať.

Marko Mikulášik

Naši partneri